Dé retailtrends voor 2021



We hebben de voorspellingen en ontwikkelingen in de retailbranche weer op de voet gevolgd en zetten daarom de nieuwste retailtrends voor je op een rijtje. Lees hier over dé 5 retailtrends die je niet mag missen in 2021!

Influencer marketing

Dit jaar hebben we een grote verschuiving gezien in de manier waarop merken en influencers samenwerken. Steeds vaker zijn merken in staat om zonder tussenpersoon rechtstreeks aan de consument te verkopen die online in contact zijn met influencers. In 2021 wordt video het belangrijkste medium voor influencer-partnerschappen. Nu veel fysieke winkels zijn gesloten, kunnen kopers geen kleding passen of producten in de winkel uitproberen. Merken zijn gaan samenwerken met influencers om digitale communities op te bouwen en te stimuleren. Ze hebben authentieke videocontent nodig om hun influencer-campagnes in 2021 boeiend te houden.

 

AR gedreven winkelervaring

AR (Augmented reality/aangedreven realiteit) is geen nieuw begrip, de ontwikkelingen zijn notabene de afgelopen jaren hard gegroeid. Het is van een ‘handig’ naar een essentieel onderdeel van het e-commerce aanbod van retailers geschoven. Vanwege de pandemie zijn consumenten veelal overgestapt naar online winkelen. Vandaar dat retailers AR-technologie gebruiken om de kloof tussen het digitale en het fysieke te overbruggen. Middels deze technologie kunnen retailers het gemak van offline winkelen naar online winkelen brengen. Zo gebruiken retailers door technologie gedreven oplossingen om klanten virtueel hun producten uit te laten proberen.

Smart Speakers

De slimme luidsprekers van zijn voor veel online shoppers een belangrijk hulpmiddel geworden, zeker nu we meer thuis zitten. Naarmate deze trend voortzet in 2021, kunnen we verwachten dat meer consumenten online gaan winkelen zonder naar een scherm te hoeven kijken. Het wordt steeds gebruikelijker om je stem te gebruiken om apparaten te bedienen of op het internet te zoeken. Retailers zullen hun infrastructuur moeten aanpassen aan deze veranderende gewoontes. Voor merken die prioriteit geven aan voor spraak geoptimaliseerde SEO, kan dit een boost in het verkeer betekenen. De verkoop van slimme luidsprekers stijgt de laatste tijd hard, wat een blijvende trend in 2021 is.

Levering op dezelfde dag

Online winkelen is zeker na dit jaar niet meer weg te denken. 41% van de klanten geeft aan dat ze momenteel producten die ze normaal gesproken in de winkel zouden kopen nu online aanschaffen. Consumenten verwachten snellere verzendtijden. In het tijdperk van onmiddellijke bevrediging willen klanten niet hoeven te wachten op hun pakketje. Een oplossing om aan deze vraag te kunnen voldoen is een andere opkomende trend: autonome levering. Van dronetechnologie dat gebruikt om bestellingen van klanten in 30 minuten of minder te bezorgen tot de opkomst van bezorgrobots. In het komende jaar zal autonome bezorging zich waarschijnlijk blijven richten op ‘last mile’- oplossingen (directe bezorging van distributiecentrum naar de consument) waarbij zelfrijdende voertuigen en drones worden gebruikt. Dit zal een blijvende trend worden gezien de technologie en standaarden voor orderverwerking blijven ontwikkelen.

Etnische merken

Transparantie, waarden en ethiek zijn nog nooit zo belangrijk geweest voor shoppers, wat betekent dat merken zich hierop moeten gaan richten. 71% van de consumenten koopt het liefst bij merken die aansluiten bij hun waarden. Consumenten vergelijken producten en merken steeds vaker op basis van de ethiek en waarden van een bedrijf. Klanten binden zich makkelijker aan een bedrijf dat geassocieerd wordt met sociale, ecologische en politieke idealen. Bedrijven die hun waarden in daden omzetten, groeien dan ook sneller dan andere bedrijven. Echte transparantie bieden en een standpunt innemen over ethische kwesties kan riskant zijn voor merken, maar als het goed wordt gedaan, kan het blijvende klantloyaliteit en vertrouwen opbouwen.

Wil jij je onderneming helemaal klaar maken voor 2021 en meer weten over het toepassen van technologie die de klantbeleving verhoogt, bijvoorbeeld muziekaudio, beeldgeur en social WiFi? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, zodat we je kunnen adviseren.