Ben jij benieuwd hoe de zintuigen van jouw (toekomstige) klanten geprikkeld kunnen worden? Hoe je jouw klanten continu kunt blijven verrassen? Om welke reden een klant niet online shopt maar naar een fysieke winkel komt? Dit komt door de inzet van sensory profile marketing.
Sensory profile marketing is een essentiële manier om de connectie tussen merk en klant te versterken. Sensory profile marketing focust zich namelijk op de impact van ‘sensations’, ofwel op de holistische inzet van alle zintuigelijke stimuli. Er is nagedacht over een passend samenspel van alle zintuigen, met als gevolg het versnellen of juist vertragen van de klant in zijn klantreis.
Ruiken
De reukzin is als sterkste zintuig subtiel te prikkelen met goed gekozen geuren. De juiste geur zorgt voor een betere ervaring bij de klant en wekt herinneringen op. Zo creëer je een vertrouwde omgeving waarin je klant zich op zijn gemak voelt. Wanneer de geur prettig is, blijft een klant langer, geeft hij meer uit en is ook eerder geneigd terug te komen. Met het gebruik van geuren ben je in staat om verschillende emoties op te wekken en herinneringen te creëren.
Horen
Gehoor wordt geprikkeld door muziek, het beïnvloedt hoe we ons voelen en gedragen. Na de reukzin is de zintuig ‘horen’ het nauwst verbonden met de hersenfuncties die herinneringen en associaties reguleren. Ook koopgedrag is te sturen door het inzetten van de juiste muziek. Klanten blijven tot 15% langer en besteden in die tijd tot 33% meer met de inzet van de juiste muziek.
Zien, proeven en voelen
De zintuigen ‘zien’, ‘proeven’ en ‘voelen’ kunnen op verschillende manieren beïnvloed worden, namelijk door de inzet van etalageschermen, video- of ledwalls, digitale menuschermen, een digitale kiosk of virtual reality. Door de inzet van narrowcasting creëer je een beter merkimago, een hogere klantbeleving, een positieve wachttijd én meer omzet. Bewegende beelden, die bijvoorbeeld tentoongesteld worden op etalageschermen en video- of ledwalls, trekken in eerste instantie de aandacht en prikkelen de nieuwsgierigheid van klanten. Digitale menuborden, met afbeeldingen van de lekkerste gerechten, zorgen ervoor dat de klant gaat watertanden en de smaak van het gerecht al in zijn of haar mond voelt. Door de inzet van digitale kiosks of virtual reality zorg je er tevens voor dat de klant de beelden kan aanraken! De klant kan informatie en content vinden, afgestemd op de voorkeuren van de klant, en kan door de collectie bladeren. Hierdoor creëer je een waardevol extra contactmoment. Door gebruik van de VR-bril kan de klant zelfs het product in een 3D-omgeving zien en proberen! Door het gebruik van de VR-bril wordt de nieuwsgierigheid van de klant getriggerd en voeg je een extra dimensie toe aan de winkelervaring.
Bij sensory profile marketing gaat het niet enkel om het verspreiden van een geur of muziek. Het is essentieel dat er een combinatie plaatsvindt met betrekking tot het prikkelen van alle zintuigen.
Wil jij weten hoe onze producten en diensten toegepast worden om de zintuigen van klanten te prikkelen? Bekijk onze Wall of Trust voor klantcases waarbij Sensory profile marketing wordt toegepast of neem contact met ons op!