Het effect van kleur op de merkwaarde


Wist je dat mensen maar liefst 55 tot 68% iets beter onthoudt wanneer een boodschap kleur heeft? De invloed van kleur zorgt voor de juiste associaties met het merk en voor herkenning. Onbewust beïnvloeden kleuren je hersenen, humeur en emoties. Kleur is dus een heel krachtig onderdeel binnen het creëren van je merkwaarde.

De kleur bepaalt de aankoop

Wanneer mensen een product kopen, kijken ze vaak naar de kleur van het product. Maar liefst 84,7% van de mensen vindt de kleur de voornaamste reden om een bepaald product te kopen. Wanneer mensen een product kopen, kijkt 93% naar de visuele uitstraling, 6% kijkt naar de structuur en 1% laat zijn keuze afhangen van de smaak of geur van het product. 80% van de consumenten denkt bovendien dat de kleur de merkherkenning verhoogt. Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden na het bekijken van een product, een onbewust oordeel hebben gevormd over het product. Dit oordeel is tussen de 62% en de 90% gebaseerd op kleur.

Kleuren en hun betekenis

Welke boodschap inclusief kleur wil jij communiceren naar consumenten? Je hebt misschien wel eens eerder gehoord dat kleuren manipulerend kunnen werken. Rood geeft een hongergevoel, groen creëert een gezonde indruk, blauw voorziet je van een betrouwbaar gevoel. Iedere kleur heeft zijn eigen effect, zelfs iedere tint pakt net wat anders uit dan de ander. De wonderlijke en veelzijdige wereld van kleuren is een krachtig onderdeel binnen het creëren van je merkwaarde. Neem als voorbeeld de kleur rood die wordt gekoppeld aan een automerk, beter bekend als Ferrari rood.

 

Kleur in een advertentie valt op

Ook bij het maken van advertenties is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste kleuren en kleurcombinaties. Advertenties in kleur worden 42% meer gelezen dan (dezelfde) advertenties in zwart-wit. Perfect in combinatie met narrowcasting, 29% van de personen merkt bewegende beelden namelijk eerder op dan stilstaand beeld. Kleuren kunnen het begrip van de boodschap verbeteren tot wel 73%. Bovendien helpt goed kleurgebruik bij het onthouden ervan.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van narrowcasting of heb je behoefte aan een kleurrijk design voor in jouw onderneming? Neem vrijblijvend contact met ons op, lees meer over hoe je narrowcasting inzet of lees de blog: de kracht van narrowcasting.