Klantbeleving creëren met geur – ontdek geurmarketing


Geuren beïnvloeden je stemming, al ben je je daar niet altijd van bewust. Wanneer de ‘juiste’ geur in de lucht hangt, voelen medewerkers en klanten zich goed. Ze zijn gemotiveerder, blijven langer en doen dat met meer plezier. Ze kunnen zich beter concentreren, beter presteren en ze voelen zich minder gestrest.

Effecten van geurmarketing

Geurmarketing kent vele positieven effecten op het gedrag van de consument. Zo neemt bijvoorbeeld de gemiddelde verblijfsduur in de winkel toe en wordt de intentie om terug te keren verhoogd. De inhoud van de boodschap en het bijbehorend merk worden beter herinnert en versterkt. Als laatste wordt de positionering van het product of merk versterkt door het gebruik van geurmarketing.

Koopgedrag beïnvloeden  

Het reukzintuig is nauwelijks uit te schakelen en geurherinneringen blijven relatief lang hangen. Maar hoe zet je als ondernemer geur in om het koopgedrag te beïnvloeden? Een ervaring die consumenten beleven als ze in een aromatische ruimte aan het winkelen zijn is ‘flow state’. Dit refereert naar een situatie waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. In de psychologie wordt dit ook wel vergeleken met een innerlijke rust waarbij mensen hun tijdsbesef verliezen en volledig opgaan in waar ze mee bezig zijn. Deze ‘flow state’ kan enkele seconden of minuten duren.

Verschillende geuren 

We voelen ons ontspannen en prettig op een locatie waar het lekker ruikt. Je kunt verschillende geuren inzetten in jouw onderneming om het koopgedrag te beïnvloeden. Zo werken lavendel en sinaasappel ontspannend en stress verlagend, wat bijvoorbeeld in een wachtkamer of bij de pashokjes kan worden gebruikt. Vanille zorgt voor een betere stemming en ontspanning, op deze manier kan geur een consument onthaasten. Dit resulteert erin dat consumenten gemiddeld langer in de winkel blijven en de kans dat ze meer aanschaffen dus groter is.

DDJ Media heeft een neus voor geurmarketing! Wil je meer informatie over de mogelijkheden voor in jouw onderneming? Neem vrijblijvend contact met ons op of kijk voor meer inspiratie op de wall of trust, we helpen je graag verder!