Dé horecatrends voor 2021

Eerder schreven we over de trends: customizen van je eten en drinken, de #food en vermaak tijdens je etentje. De wereldwijde pandemie heeft ervoor gezorgd dat het jaar 2020 anders verliep dan verwacht. Dit had vele grote gevolgen voor onder andere de horeca. Met frisse moed en goede hoop op een succesvol volgend jaar hebben wij het volgende uitgezocht: welke 5 horecatrends mag je in 2021 echt niet missen?

Digitalisering
Het scannen van een QR-code, online bestellingen plaatsen en betalen en digitale menuborden zijn geen nieuwe trends. Voor een lange tijd noemde men dit onpersoonlijk, maar nu is het een perfecte oplossing om je gasten een goede service te bieden met zo min mogelijk contactmomenten. Er wordt massaal gebruik van gemaakt tijdens de coronacrisis: het is veilig, snel, makkelijk in gebruik en hygiënisch. Deze trend zal blijven doorgroeien de komende jaren.

Dark kitchens
Dark kitchens hebben geen fysieke restaurantlocatie, maar richten zich  op bezorg- en afhaalmaaltijden. Het is een opkomende trend omdat deze restaurants niet op een A-locatie in het centrum hoeven te zitten wat in de kosten scheelt. In Nederland was dit concept eerst niet rendabel, nu is het een ander verhaal omdat we grotendeels zijn aangewezen op bezorg- en afhaalmaaltijden. De vraag naar bezorgmaaltijden is noodgedwongen explosief gegroeid en dat betekent dat er voor 2021 meer kasen dan ooit liggen voor de dark kitchen.

 
Gezond, duurzaam en lokaal

Deze trend is niet nieuw, maar wel nóg belangrijker geworden sinds de pandemie. We letten op hoe duurzaam we zijn, eten meer plantaardig en laten vlees vaker staan. Lokale en streekproducten zijn een ware trend en niet meer van de menukaart weg te denken. Niet alleen vanwege duurzaamheid wordt er gekozen voor lokale producten, óók in het kader van effectiviteit. Grote kans dat deze trend zich de komende jaren verder voortzet en ontwikkelt in het kader van ‘support your locals’.

Bezorging

Maaltijdbezorgingen waren al populair en zijn nu zeker niet meer weg te denken. Noodgedwongen zijn veel restaurant begonnen met take-away en bezorging. Dit is niet gek, het sluit aan bij deze tijd. Flexibiliteit is een must in de horeca. Ook high end bezorging heeft dit jaar een grote stap gemaakt, een goed voorbeeld van kwaliteit en service gericht op beleving voor de gast. De verwachting is dat deze extra inkomstenbron een blijvertje zal zijn en dat restaurants ook na de heropening blijven bezorgen en afhalen.

Winterterrassen

Vele horecaondernemers hebben geïnvesteerd in een winterproof terras. Dit lijkt een hele goede keuze te zijn geweest gezien de beperkte zitplaatsen binnen. Er is een toenemende vraag naar zitplaatsen buiten aangezien het in deze tijd aantrekkelijker is dan een afgesloten ruimte. Met een overkapping, verwarming, knusse meubels, sfeervolle muziek en winterse gerechten kun je gasten ook in de winter van je terras laten genieten. Veel gemeentes werken mee om de terrassen uit te breiden op plekken waar dit eerst niet mogelijk was. Hopelijk blijft deze ontwikkeling doorzeten in de komende jaren.

Een ding is ons duidelijk geworden dit bewogen  jaar: mensen kunnen niet zonder de horeca. Wat er ook gebeurt, de horeca hoort bij onze cultuur en is niet zomaar weg te denken. Wil jij meer te weten komen over hoe jij jouw horecaonderneming kan digitaliseren, vernieuwen en je terras upgraden? Neem dan contact met ons op of bekijk onze Wall of Trust voor inspiratie!