Hoe supermarkten kunnen inspelen op de toekomst

De cijfers liegen er niet om dat fysieke winkels steeds minder worden bezocht. Het aantal consumenten met een voorkeur voor een fysieke winkel neemt jaarlijks af. In de afgelopen 3 jaar daalde dit percentage van 74% naar 63%.

Daarom is het voor winkeliers belangrijk om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen. Door de onlinestrategieën offline toe te passen, kunnen fysieke winkels opboksen tegen hun digitale concurrenten.

Steeds meer retailers denken erover na om te innoveren en nieuwe technologieën toe te passen. Zo heeft Albert Heijn een technologie ontwikkeld waarbij klanten de gehele keten van sinaasappelsap en eieren kunnen bekijken. UberEats gebruikt data van klanten om restaurants te adviseren. Naast Albert Heijn en UberEats zijn er nog veel meer retailers die slimme technologieën toepassen om in de behoeften van hun klanten te voorzien.

Een aantal voorbeelden van innovaties die worden toegepast in supermarkten zijn: zelfscannen, mobiel betalen en het kweken van kruiden op de winkelvloer. Volgens Bart Fischer (adviseur en oprichter van 7BFT) moet je eerst op een ander manier denken voordat je online voordelen ook offline kan inzetten. Want los van de mindset zit er volgens hem niet veel verschil tussen digitale en fysieke winkels. Het is bijvoorbeeld ook offline mogelijk om bezoekersaantallen te tellen en op beeldschermen laten zien. Bovendien is heatmapping in een fysieke winkel ook mogelijk. Door sensors te installeren kunnen supermarkten goed targetten en adverteren.

De techniek en ideeën zijn er maar nu de supermarkten nog. Veel supermarkten zijn nog niet klaar voor innovaties omdat de formule afdeling vooral focust op de fysieke winkel en het online team op de digitale winkel. Wanneer deze afdelingen gaan samenwerken en online en offline met elkaar verbinden, ontstaan er mooie ideeën. Door de fysieke winkel te bekijken vanuit de klant, worden de behoeften en wensen duidelijk zichtbaar.

Er zijn ook technologieën ontwikkeld die niet toegepast worden aangezien het (nog) niet relevant is voor de klant. Dit hoeft niet te betekenen dat de technologieën slecht zijn, maar dit geeft aan dat niet elke technologie goed aansluit bij de winkelformule en bijbehorende klanten.

Een andere manier om consumenten te trekken, en vooral te behouden, is door personalisatie. Door winkels te personaliseren en af te stemmen op de locatie, zullen consumenten zich gaan binden aan de winkel. Een aantal manieren om ‘een’ winkel te veranderen in ‘mijn’ winkel zijn: assortiment aansluiten op de lokale behoeftes en muziek afspelen die past bij de consumenten. Dit laatste is mogelijk door tailormade kanalen passend bij de winkelformule samen te stellen en af te spelen in de winkel.

De fysieke supermarkt moet veranderen om onverwachte onlineconcurrentie tegen te gaan. Het prijsvechten van supermarkten zal binnenkort niet meer werken. In plaats daarvan moeten supermarkten inzetten op stadswinkels en  foodplaza’s. Het gaat tegenwoordig vooral om customer experience: laat de producten zien, creëer waarde en concentreer op de behoeften van de klant.

Wil je meer weten over hoe je de customer experience kan verhogen met muziekbeeldgeur, narrowcasting en social WiFi? Neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen adviseren.

Bron: distrifood.nl