Iedere horecazaak kenmerkt zich door zijn eigen identiteit, zijn horecaconcept. Een horecaconcept bestaat onder andere uit het assortiment, locatie en presentatie. Wij merken dat er in de praktijk te weinig aandacht wordt besteed aan achtergrondmuziek, terwijl dit van grote invloed is op je gasten én je omzet!
Daarom benoemen wij hieronder de belangrijkste tips bij het kiezen van geschikte achtergrondmuziek voor jouw horecazaak.
1. Denk goed na over de wensen van de gasten. Willen zij populaire liedjes, meezingers of juist onbekende en unieke liedjes horen? Het is belangrijk dat de muziekstijl aansluit bij de doelgroep. Als de muziek niet goed is of tot irritaties leidt, gaan de gasten weg en komen ze niet meer terug.
2. Laat de muziek niet volledig afhangen van je eigen muziekstijl. Wanneer je een afspeellijst samenstelt doe je dat vooral op gevoel en emotie. Als je een liedje goed vindt klinken, voeg je het toe aan je afspeellijst en anders niet. Maar zomaar wat nummers uitkiezen die je lekker vindt klinken is niet voldoende. Er zitten veel theorieën achter het samenstellen van een afspeellijst. Laat daarom iemand met verstand van muziek de afspeellijst in elkaar zetten.
3. Houd rekening met het volume van de muziek. Het komt steeds vaker voor dat muziek in restaurants, cafés en hotels te hard staat waardoor een goed gesprek voeren onmogelijk wordt gemaakt. Breng daarom goed in kaart of de gasten langskomen om een gesprek te voeren of feest te vieren, en sluit het volume van de muziek daarop aan.
4. De kwaliteit van muziek wordt bepaald door de juiste audio apparatuur. Gebruik speakers door het gehele pand zodat overal de muziek goed te horen is. Ook wordt hierdoor de akoestiek verbeterd. Wij bieden verschillende audiopakketten aan die aansluiten bij elke horecazaak. Zo hebben wij audiopakketten voor lunchrooms, brasseries, restaurants en clubs.
5. Houd de muziek niet te algemeen. Het is makkelijk om muziek uit te kiezen die bij iedereen in de smaak valt. Echter loop je hierdoor het risico dat de muziek karakterloos is en dat kan juist verkeerd uitpakken. De gasten zijn leidend, probeer daarom maximaal in te denken welke muziek zij waarderen en of die stijl aansluit bij het horecaconcept.
6. Voeg variatie in je afspeellijst toe. De gasten worden graag verrast en dat gebeurt niet wanneer zij alleen voorspelbare liedjes horen. Door de muziek op willekeurige volgorde af te spelen of af te wisselen tussen afspeellijsten zorg je voor nog meer variatie. Onze DDJ Radio heeft een ruime keuze aan muziekkanalen. Met het DDJ All-in-One muzieksysteem kun je kiezen uit verschillende afspeellijsten of kan je je eigen afspeellijsten samenstellen.
7. Houd rekening met het personeel. Als de medewerkers steeds dezelfde liedjes horen, kunnen zij geïrriteerd raken en dat afspiegelen op de klanten. Je klanten zijn uiteraard leidend maar vergeet je medewerkers niet.
8. Deel de afspeellijsten in per dagdeel. Afspeellijsten kunnen speciaal afgestemd worden voor de ochtend, middag en avond. Daarnaast is er ook nog onderscheid te maken tussen rustige en drukke momenten. De medewerkers in horecazaken kunnen afhankelijk van de situatie kiezen uit voorgeprogrammeerde afspeellijsten. Hierbij kunnen ze rekening houden met het tijdstip, de drukte en de sfeer zodat de muziek goed aansluit bij de aanwezige gasten.
Wil je meer weten over het afspelen van muziek in jouw onderneming? Neem contact met ons op of lees meer over de mogelijkheden voor muziek in de horeca.