DE INVLOED VAN MUZIEK OP KOOPGEDRAG

Muziek beïnvloedt hoe we ons voelen en gedragen. Na de reukzin is het gehoor van alle zintuigen het nauwst verbonden met de hersenfuncties die herinneringen en zo associaties reguleren.

Ook koopgedrag is te sturen door het inzetten van de juiste muziek. Klanten blijven tot 15% langer en besteden in die tijd tot 33% meer met de juiste muziek. Maar hoe bepaal je wat de juiste muziek is voor jouw winkel?

Muziek reflecteert je merk

Muziek die aansluit bij de beleving van je merk, zorgt voor een betere winkelervaring en een hogere koopintentie. Om te zorgen dat muziek aansluit bij je merk, neem je eerst je merkidentiteit en merkimago onder de loep. Waar staat je merk voor? Hoe zien klanten je merk? En sluit dit wel bij elkaar aan? De eigenschappen van je merk (bijvoorbeeld oprecht, deskundig, rebels) kun je vervolgens koppelen aan bijpassende muziek. Dit kan bijvoorbeeld met music / brand matching waarbij we samen jouw merk analyseren en koppelen aan associaties met bepaalde muziek. Zo kun je op een objectieve, meetbare manier bepalen welke muziek bij jouw winkel past. Meer weten? Neem contact met ons op.

Muziekvoorkeur per levensfase

Is jouw winkel gericht op een specifieke leeftijdscategorie? Kijk dan naar de levensfase van je publiek. De gemiddelde puber houdt bijvoorbeeld van rebelse muziek vanwege de behoefte zich af te zetten tegen de smaak van de ouders. Bij het ouder worden verandert de muzieksmaak en grijpen we vaker terug naar muziek uit onze jeugd omdat muziek in die fase een vormende rol speelde. Tegen de pensioenleeftijd wordt onze smaak meer ‘sophisticated’.

Modeketens die gericht zijn op jongeren spelen bijvoorbeeld op hun muziekvoorkeur in door zeer harde muziek te draaien. Met deze muziek houden ze ook bewust de oudere doelgroep buiten.

Hoe muziek je perceptie beïnvloedt

Gedrag is eenvoudig te sturen door muziek. Muziek beïnvloedt namelijk de beleving van:

  • Tijd: we bewegen letterlijk sneller bij luide, snelle muziek. Door het draaien van langzamere muziek blijven consumenten tot wel 15% langer.
  • Kwaliteit / luxe: complexere muziek, zoals klassiek of jazz, roept een gevoel van luxe op waardoor de kwaliteitsbeleving tot 21% hoger wordt.
  • Prijs: bij eenvoudige muziek is de prijsbeleving lager. Uit onderzoek in een wijnhandel bleek dat consumenten gemiddeld 3x zo dure wijn kochten nadat popmuziek werd vervangen door klassieke muziek.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van muziek in jouw winkel? Neem contact met ons op of lees meer over de mogelijkheden voor muziek in retail.

Infographic Muziek Horeca