Klantbeleving bij Brownies&downieS

Om jou te inspireren nemen we regelmatig een kijkje achter de schermen bij onze klanten. Zo bekeken we eerder hoe backWERK en Happy Tosti hun unieke klantbeleving creëren. Ditmaal duiken we in de formule van Brownies&downieS, waar wij het muziekconcept en social WiFi verzorgen. Wat tien jaar geleden begon als een lunchroom, is uitgegroeid tot een succesvolle horecaketen met ruim vijftig vestigingen, verspreid over drie landen.

De lunchzaken van Brownies&downieS vliegen je om de oren. Jaarlijks worden er zo’n acht nieuwe vestigingen geopend. Dit komt door de franchiseformule die twee jaar na oprichting ontstond. Zo gaf oprichter Thijs Swinkels aan dat zij steeds meer aanvragen van ondernemers kregen die een eigen franchiseorganisatie wilde beginnen. Hierdoor breidde Brownies&downieS in razend tempo uit in zowel binnen- als buitenland.

Hoe het allemaal begon

Swinkels combineerde zijn ervaringen, die hij had opgedaan tijdens zijn stage bij een school voor speciaal onderwijs, met zijn passie voor horeca.  Hieruit ontstond Brownies&downieS: een lunchzaak met ‘bijzondere medewerkers’. Zo werken er mensen met een verstandelijke beperking, maar ook ex-gedetineerden en mensen die een re-integratietraject volgen. De medewerkers zijn oprecht, enthousiast en puur, wat aansluit bij het motto: puur is perfect. Sommige medewerkers ontwikkelen zich zó goed, dat ze in aanmerking komen voor een reguliere arbeidsplaats.  Echter zit het succes niet alleen in de sympathie die de bezoekers voor de medewerkers voelen. Ook de heerlijke en pure lunchgerechten zorgen ervoor dat bezoekers terugkomen. Het grootste doel is het bereiden van verse en ambachtelijke gerechten, en dat toevallig iemand met een beperking het gerecht serveert is mooi meegenomen.

Nieuwe huisstijl

Toen Brownies&downieS vijftig vestigingen aantikte, was het tijd om de bestaande huisstijl op te pimpen. Vanuit de filosofie dat een bedrijf gevoelens bij mensen moet oproepen is de rebranding van start gegaan. De menukaart en slogan werden aangepast. De menukaart werd persoonlijker gemaakt door foto’s en interviews van de medewerkers toe te voegen. In de lunchzaken zijn posters van de medewerkers opgehangen voor een unieke klantbeleving en ze spelen de hoofdrol in de video’s en vlogs van Brownies&downieS. Hierdoor komen de medewerkers meer op de voorgrond te staan en worden zij gezien als het visitekaartje. Het samenspel van ‘bijzondere medewerkers’ en gerechten van hoge kwaliteit zorgen voor een duurzaam en langdurig concept en een unieke klantbeleving.

Toekomstplannen

Als het aan Swinkels ligt blijft Brownies&downieS zich in een razend tempo uitbreiden. Het doel is om in de aankomende jaren uit te groeien tot 75 vestigingen. Dit wordt verwezenlijkt door ook andere doelgroepen aan te spreken. Door vestigingen niet op locaties in kernwinkelgebieden te openen maar in attractieparken, tankstations, universiteiten en festivals maken meer doelgroepen kennis met het concept. Dat laatste is al realiteit geworden op het festival Harmony of Hardstyle.

Benieuwd naar de heerlijke gerechten en de nieuwe huisstijl? Kom dan langs bij één van de ruim vijftig vestigingen of kijk op Instagram en Facebook!