Met juiste muziek meer beleving en omzet

In Magazine ’t Lekkerst is een interview te lezen met onze medewerkers Daniëlla Tuik en Sven Zantkuijl over het belang en effect van muziek in de horeca. Muziek heeft invloed op de beleving van je gasten. Je kunt zelfs het gedrag subtiel beïnvloeden met muziek! Hoe?

Door muziek kun je de geschatte prijs bijvoorbeeld beïnvloeden. Wanneer er gangbare, meer eenvoudige muziek wordt gedraaid, ervaren je gasten de prijs lager dan bij complexere muziek. En het tempo van muziek heeft weer invloed op de verblijfsduur. Bij het horen van langzamere muziek blijven je gasten namelijk langer zitten, doordat ze letterlijk minder happen per minuut nemen!

Voor jouw horecaonderneming is het de afweging waard om te kijken of je gasten komen voor een snelle hap of dat ze liever langer tafelen. Wanneer je goed nadenkt over je formule, publiek en je gelegenheid, kan je muziek op de juiste manier inzetten. In een cafetaria kan er gekozen worden voor uptempo muziek. Hierdoor is je omloopsnelheid hoger en kun je meer tafels omzetten. In een restaurant adviseren we je rustige, meer complexe achtergrondmuziek ten gehore te brengen om zowel de verblijfsduur als de de prijs-kwaliteitsbeleving te verhogen.

Bagels & Beans versus McDonalds

Een voorbeeld van het versterken van de klantbeleving door muziek, is de programmering bij onze klant Bagels & Beans. Om het huiskamergevoel te versterken ontwikkelden we een op maat gemaakt radiokanaal dat de muziekstijl aanpast aan het moment van de dag. ’s Morgens light classical dat overgaat in een stijl met jazzy invloeden. ’s Middags voegen we hier soul aan toe. Bij onze klant McDonald’s, waar gasten korter blijven, programmeren we daarentegen meer trendy, gangbare muziek met hits & beats gecombineerd met top 40 en r&b.

Tips & trics

  • Vergeet bij de keuze van muziek ook je audioapparatuur niet, zoals het aantal en soort luidsprekers en de spreiding van het geluid. De muziek moet natuurlijk ook goed klinken en geen storingsfactor zijn in jouw zaak. Muziek wordt het best gebruikt wanneer op de onbewuste zintuigen ingespeeld wordt en het niet een overheersende, maar dienende rol heeft.
  • Muziek via consumentenpartijen als Spotify en Deezer mogen alleen voor privégebruik gebruikt worden. Je kunt hoge boetes voorkomen wanneer je rechten afdraagt aan Buma/Stemra en Sena of gebruik maakt van rechtenvrije muziek.
  • Voor een ultieme klantbeleving prikkel je alle zintuigen van je klant. Een combinatie van muziek, beeld en geur versterken de klantbeleving.

Onze muziekprogrammeurs hebben een top 5 samengesteld voor cafetaria’s en restaurants, te beluisteren in onderstaande players.

Playlists

Cafetaria top 5


Restaurant top 5


Lees meer over het effect van muziek in de horeca in onze infographic of neem contact met ons op voor een advies op maat.