Veranderingen voor Food Retailers

De food branche is een hype-gevoelige branche; retailers zoeken dan ook continu naar nieuwe verkoopmanieren en proberen nieuwe concepten uit om in the picture te komen en blijven.

Alles wordt uit de kast getrokken om de aandacht van de doelgroep te prikkelen! Klantbeleving is het sleutelwoord. Winkels investeren meer in de uitstraling en voegen beleving toe aan de winkel: muziek, geur en beeld. De focus ligt op een inspirerende en sfeervolle omgeving. Ook wordt productinformatie benadrukt zoals ambachtelijkheid of versheid van de producten. Maaltijdboxen hebben een opmars gemaakt, winkels zorgen voor een thuisbezorgservice én openen pick-up points. Ook helemaal hot zijn natuurlijk de druk bezochte food events. En heb je al gehoord van ‘blurring’?: tijdens het shoppen een koffietje of broodje nuttigen. Bij blurring worden de grenzen tussen retail en horeca ‘geblurred’, oftewel vervaagd.

3 trends waar je als food retailer rekening mee moet houden:

  • Belevingswinkels of zogeheten concept stores zijn erg up coming, waarbij veelvuldig gebruikt wordt gemaakt blurring van horeca en retail. Echt unieke concepten verhogen je uiteraard je marktaandeel.
  • De relevantie van locatie dient prioriteit te zijn: plekken waar de consument een winkel verwacht of nodig heeft. Dus kijk echt naar de meerwaarde van de locatie; doe goed marktonderzoek!
  • Tijdswinst. Uit onderzoek is gebleken dat 25 % van de Nederlandse huishoudens zegt geen tijd te hebben om te koken. Zij zoeken naar tijdbesparende oplossingen zoals: een maaltijd box thuis laten bezorgen of ophalen van een bereide maaltijd.

Wat ga jij doen of doe je al om klanten naar jouw winkel te trekken? En maak jij al gebruik van muziek en beeld voor extra klantbeleving? DDJ Media helpt jou graag op weg!