5 narrowcasting trends voor 2019

De afgelopen jaren is de concurrentie tussen fysieke winkels en hun innovatieve e-commerce tegenhangers steeds heftiger geworden. Daarom wordt in de fysieke winkels steeds meer ingespeeld op het verhogen van de totaalbeleving met als gevolg een beter merkimago, meer (impuls)aankopen en terugkerende bezoekers.

Een van de manieren om de klantbeleving te verhogen is het slim inzetten van narrowcasting, ook wel digital signage genoemd. Hiermee toon je bewegend beeld op schermen waardoor direct de aandacht van de klant getrokken wordt. De ontwikkelingen op het gebied van narrowcasting volgen zich in rap tempo op, van social wall tot virtuele assistent en al meer dan 50% van de winkels gebruikt digital signage. We hebben een overzicht voor je gemaakt van dé digital signage trends voor 2019.

1. Artificial Intelligence (AI) en personalisatie

Met kunstmatige intelligentie verzamel en analyseer je gegevens van de klanten die zich in je winkel bevinden, real-time, anoniem en uiteraard met inachtneming van de privacy. Door het gedrag van je klanten in kaart te brengen, kun je informatie of je productaanbod optimaliseren en aanpassen wanneer dit nodig is. Denk bijvoorbeeld aan WiFi, beacons, camera’s en apps waarmee je onder andere kunt zien hoe klanten zich bewegen in je winkel, waar ze naar kijken en welke interesses ze hebben. Door deze intelligente, real-time gegevensverwerking weet je welke boodschap het meest interessant is voor je klanten. Ook kun je zowel de content op je schermen als de locatie waar je ze plaatst hierop aanpassen.

2. Social wall
De combinatie van online en de fysieke winkel wordt steeds slimmer gecombineerd. Een social wall (zoals in de afbeelding links boven het artikel) is hier ook weer een mooi voorbeeld van. Straal in je winkel de beleving uit die je ook op je social media kanalen toont en verhoog de betrokkenheid met je klanten. Op schermen toon je bijvoorbeeld je Instagram foto’s of specifieke hashtags die voor jouw klanten relevant zijn. Hierdoor zullen je klanten sneller geneigd zijn jouw vestiging, merk of product te volgen op social media waardoor je meer engagement, terugkerend bezoek en daardoor meer omzet realiseert!

3. Interactiviteit

Door narrowcasting in combinatie met interactieve technologie te gebruiken, kun je informatie, afbeeldingen of video’s op je schermen tonen over het product dat je klant letterlijk in zijn handen heeft. Klanten willen producten oppakken of aanraken en krijgen dan direct meer informatie over het betreffende product. Hierbij kun je denken aan een scherm bij de make-up artikelen waar bij aanraking van een artikel een productdemonstratie op het scherm af gaat spelen. De klant ziet zo direct het effect en de wijze van gebruik van het product.

4. A-commerce
De volgende cruciale stap in de digital signage-trends is automatische handel of a-commerce. Klanten hebben steeds meer wensen op het gebied van technologie, personalisatie en vrijheid. Met behulp van a-commerce kunnen klanten naar de winkel gaan om de producten te bekijken en aan te raken, maar is het betalingsproces geautomatiseerd zodat ze niet in de rij hoeven te wachten of hun aankopen mee naar huis hoeven te nemen. De klanten kunnen eenvoudig scannen wat ze willen met hun telefoons, waarbij de betaling automatisch wordt gedaan en een ontvangstbewijs wordt verzonden via e-mail, net alsof ze online kopen.

5. Virtuele assistenten

Een robot die fungeert als medewerker zorgt voor een nieuwe dimensie tijdens het winkelen. Een virtuele assistent kan met klanten communiceren via digitale schermen en zo helpen om producten te vinden, te informeren over de nieuwste aanbiedingen en te entertainen met bijvoorbeeld een quiz tijdens het wachten. Als dat geen beleving is! 

Naast deze trends zijn de mogelijkheden op het gebied van narrowcasting oneindig én geheel op jouw wensen af te stemmen. Wil je meer weten of een kijkje nemen in ons innovation lab in Naarden? Neem contact met ons op. De koffie staat voor je klaar!