De fysieke winkel als unieke bestemming

De manier van winkelen is continu aan veranderingen onderhevig. Vandaag de dag eisen klanten steeds meer van de fysieke winkel. Ze zijn op zoek naar gemak, ze willen geïnspireerd en vermaakt worden. De moderne consument gaat niet zomaar naar een bestemming, maar naar een plek waar ze verwonderd worden. Waar ze zien, voelen en beleven. Een plek met een verhaal. Een droombestemming.

Hoe wordt jouw winkel een unieke bestemming voor de kritische consument?

Storytelling

Verhalen activeren je emotionele brein en worden beter onthouden. Hoe kun je dit toepassen in jouw winkel? Als je met sfeer en beleving een verhaal weet te vertellen, zal je klant langer willen blijven en terugkomen. Denk aan een gevoel van nostalgie dat je met muziek kunt bereiken, een herinnering die je kunt opwekken met behulp van geur of jouw producten die tot leven komen door middel van bewegende of zelfs interactieve beelden. Houd bij de keuzes van muziek tot interieur altijd het verhaal dat je wil vertellen in je achterhoofd.

Puur is perfect

Neem bijvoorbeeld onze klant Brownies&downieS met als motto ‘Puur is perfect’. De nadruk op ‘Puur’ komt terug in de pure medewerkers met een beperking die de hoofdrol spelen bij Brownies&downieS. Maar ook de ambachtelijke gerechten maken onderdeel uit van dit verhaal, zoals het gebruik van pure en natuurlijke theesoorten uit Sri Lanka. Met warme tinten in het interieur en ontspannen muziek wil Brownies&downieS een vertrouwde en fijne omgeving creëren.

Alles op eigen wijze

Niet minder belangrijk is de manier waarop je het verhaal vertelt. Wees consistent, laat het via alle zintuigen bij je klanten binnenkomen. Het zit hem in de details. Begin dus bij het begin, zorg dat je de kernwaarden, missie en visie van je onderneming duidelijk in kaart heb gebracht en draag deze uit.

Een inspirerend voorbeeld is Elinga Mode, een modebedrijf dat zich duidelijk onderscheid door het uitdragen van haar kernwaarden eigenwijs, origineel, relatie en vertrouwen. De missie om mensen zich mooi en bijzonder te laten voelen, in welke vorm dan ook, is ontstaan als tegengeluid tegen het beeld van perfectie.

Het verhaal begint al op de website met inspirerende blogs, video’s en afbeeldingen en een kijkje in de persoonlijke wereld van de gezichten achter het merk. Vervolgens wordt de wens om de klant warmte en een thuis-gevoel te geven doorvertaald in de winkels, 4 aangrenzende panden in Drachten. Klanten kijken hun ogen uit door het interieur, waaronder een bar, verschillende zithoekjes en allerlei verrassende en ‘eigenwijze’ elementen in de winkels. Naast de aankleding, het assortiment en de medewerkers maken ook een eigen atelier en een inhouse barbershop de klantbeleving compleet. Denk dus buiten de grenzen van je eigen product, maak er een totaalbeleving van.

Meer weten over het creëren van een unieke beleving in jouw winkel met muziek, narrowcasting, social WiFi en geur? Neem contact met ons op of kom een kijkje nemen in ons Innovation Lab in Naarden.