Waarom geurmarketing jouw omzet boost!

En waarom jouw neus zo’n magisch zintuig is…

‘Een frisse neus halen’, ‘Ergens een neus voor hebben, ‘Met je neus in de boter vallen’ of  iemand ‘bij de neus nemen,’… Zo kunnen we nog wel even doorgaan!
Niet voor niets wordt onze neus gebruikt voor zoveel gezegden. Onze neus is een zeer opmerkzaam zintuig. Onmisbaar zelfs omdat onze neus:

  • Levens kan redden: als oermens was het onze neus die gevaar bespeurde. Bij dieren werkt het nog steeds zo.
  • Levens kan creëren: het ruiken van de feromonen (hormonen voor het verleiden van ’t andere geslacht) zorgen voor een klik (of niet) en kan zo bepalend kan zijn voor de voortplanting.
  • Ervoor zorgt dat we ook kunnen proeven en dus van lekker eten en drinken kunnen genieten!
  • Ons ‘vertelt’ ons of we ons ergens wel of niet prettig vinden en dus, langer willen blijven (emotionele respons);
  • Onze andere zintuig beïnvloedt en leidt en zo bepalend is voor onze reactie op onze omstandigheden.

Zoals je begrijpt is goede geurmarketing op maat een zeer bepalende factor in de klantbeleving! Immers, 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Als iets of iemand lekker ruikt, blijf je liever nog even in de buurt hangen. Denk ook eens aan parfums, was- en schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten; allemaal hebben ze een grote verscheidenheid aan aroma’s, voor ieder wat wils! Maar voor wie onze oer-geur mist door deze mist van chemische odeurtjes: tegenwoordig koop je feromonen gewoon in een potje!

Wat doet geurmarketing nou specifiek voor bedrijven? Winkels, hotels, restaurants en bijvoorbeeld wellness en sportcentra gebruiken geurmarketing voor het optimaliseren van:

  1. Klantenbinding: geur speelt in op de herkenning en emotie van de mens. Als we ons ergens prettig voelen waar een bepaalde geur hangt, zullen we deze fijne ervaring opnieuw beleven indien we dezelfde geur opnieuw ruiken. Zo blijft een bedrijf (onbewust) in ons geheugen gegrift!
  2. Omzet: een aangename geur zorgt er ook nog eens voor dat we ergens langer blijven, meer uitgeven en sneller terugkomen. Het heeft een bewezen positief effect op het consumentengedrag.
  3. Klantbeleving: alle gekheid op een stokje, een subtiele zinnenprikkelende geur geeft een bedrijf letterlijk die extra touch waarmee waardering van de bezoekers wordt opgewekt, maar ook: waardoor de concurrent het nakijken heeft!

 Geurmarketing: DDJ heeft er een neusje voor!

Benieuwd naar de mogelijkheden van geurmarketing voor jouw bedrijf? Bel of mail ons; wij kiezen voor jou het neusje van de zalm.